Kooperationspartner

Bayerische Akademie für Sucht- und Gesundheitsfragen BAS Unternehmergesellschaft (haftungsbeschränkt) 

 www.bas-muenchen.de

IFT Institut für Therapieforschung
 www.ift.de

Betreiberverein der Freien Wohlfahrtspflege Landesarbeitsgemeinschaft Bayern 
für die Landesstelle Glücksspielsucht in Bayern e.V.
 www.freie-wohlfahrtspflege-bayern.de

Vorträge im Rahmen der LSG

 

 

2017

Trajectories of gambling behaviour and gambling problems in outpatient care – Results from an ongoing study

Grüne, B., Sleczka, P., Kraus, L. & Braun, B. (2017, Februar). Trajectories of gambling behaviour and gambling problems in outpatient care – Results from an ongoing study. 4th International Conference on Behavioral Addictions, Haifa.

 

Background and aims. In recent years, the number of gamblers seeking treatment is increasing in Germany (Braun et al. 2013, 2016; Meyer 2016). The demand for outpatient treatment is much higher than for inpatient treatment. However, little is known concerning the trajectories of gambling problems in gamblers seeking outpatient care. This study addresses this gap by analysing temporal changes in gambling behaviour and gambling problems using data from baseline (treatment initiation), 6-month and 12-month follow-up assessment.

Methods. Analyses are based on data from the Follow-up Study - Outpatient care of patients with gambling problems, a naturalistic study on the long-term development of gamblers seeking treatment. The sample consists of n=156 patients of 24 outpatient treatment centres in Bavaria, Germany. Follow-up data are still being collected, so far n=102 patients participated at 6-month follow-up and n=54 at 12-month follow-up. Longitudinal data analyses will be conducted to investigate temporal changes in gambling behaviour and gambling problems, e.g. time spent with gambling or fulfilled number of DSM-5 criteria.

Results. At Baseline, about 88% of participants were male and mean age was 36 years. The criteria for gambling disorder (DSM-5) were fulfilled by 98% of patients. About two thirds of patients preferred gambling on slot machines in street casinos and bars. Furthermore, 15% preferred online gambling and 11% preferred sport bets on- or offline, respectively. Preliminary results of longitudinal analyses will be presented.

Discussion and conclusion. The results will be discussed along with study design, methodology and international study results. Conclusions about the trajectories of gambling problems in a treatment seeking sample will be drawn.

 

Readiness to change in gamblers seeking outpatient treatment

Braun, B., Grüne, B., Slezcka, P. & Kraus, L. (2017, Februar). Readiness to change in gamblers seeking outpatient treatment. 4th International Conference on Behavioral Addictions, Haifa.

 

Background and aims. In addiction treatment, motivation to change and, consequently, motivational enhancement is a topic of high importance in research as well as practice. Motivational Interviewing (Miller & Rollnick, 2002) as the most popular approach incorporates the so called “Readiness Rulers”: three dimensions to subjectively assess importance, readiness and confidence to change. Especially for alcohol, tobacco and illicit drug users, characterizations with regard to their motivational profile and implications for treatment have been studied. Less is known about motivation to change in persons with gambling problems and its influence on treatment progress. Hence, aim of the study is to get insight into change motivation profiles in persons seeking help for gambling problems

Methods. Analyses are based on data from the Follow-up Study - Outpatient care of patients with gambling problems, a naturalistic study on the long-term development of gamblers seeking treatment. The sample consists of n=156 patients of 24 outpatient treatment centres in Bavaria, Germany. Follow-up data are still being collected, so far n=102 patients participated at 6-month follow-up and n=54 at 12-month follow-up. Amongst others, patients were asked about their importance, readiness and confidence to change on a 10-point scale. Using these variables a latent class analysis (LCA) to identify subgroups at baseline will be conducted.

Results. Patient groups differing by motivational profiles will be characterized with regard to sociodemographic, psychological and gambling-related characteristics, including preliminary results on follow-up data.

Discussion and conclusion. The examined sample of outpatients seeking treatment for gambling problems will be compared to treatment seeking patients suffering from other (substance-related) addictive disorders. This serves as base to derive implications for specifically tailored treatment offers for patients with gambling disorder, especially with regard to Motivational Interviewing and enhancement of motivation to change.

2016

Gambling motives in gamblers seeking treatment and its association to gambling behaviour at 6 month follow-up

Grüne, B., Sleczka, P., Kraus, L. & Braun, B. (2016, September). Gambling motives in gamblers seeking treatment and its association to gambling behaviour at 6 month follow-up. 11th European Conference of Gambling Studies and Policy Issues, Lisbon.

 

Background and aims. It has been shown that some constellations of motives to gamble are related to higher gambling involvement as well as more severe gambling problems. Less is known about the role of gambling motives among gamblers seeking treatment. With this study we address this topic by (1) identifying subgroups of gamblers seeking treatment based on gambling motives, (2) characterising these subgroups and (3) analysing if there are differences between these subgroups with regard to their gambling frequency and gambling problems between treatment initiation and 6-month follow-up.

Methods. Analyses are based on data from the Follow-up Study - Outpatient care of patients with gambling problems. Data are still being collected; so far the sample consists of n=102 participants (baseline) and n=52 (6-month follow-up) of 29 outpatient treatment centres in Bavaria, Germany. Latent class analyses will be conducted to identify subgroups of disordered gamblers based on their gambling motives. Analyses of variance will be conducted between subgroups of gamblers with regard to sociodemographic characteristics, gambling activity, gambling problems, etc. Using repeated measure analysis of variance subgroup differences in gambling frequency and gambling problems between baseline and 6-month follow-up assessment will be analysed.

Results. The study started in December 2014 and is still ongoing. Preliminary results will be presented.

Conclusions. The results will be discussed along with study design, methodology and international study results. Implications for further research and critical discussion with regard to possibilities and limitations of this approach in treatment will be discussed.

Junge Männer als Risikogruppe für Glücksspielprobleme. Ergebnisse aus der Münchener Freizeit Studie.

Sleczka, P., Grüne, B., Braun, B. & Kraus, L. (2016, Juni). Junge Männer als Risikogruppe für Glücksspielprobleme. Ergebnisse aus der Münchener Freizeit Studie. 17. Interdisziplinärer Kongress für Suchtmedizin, München

 

Hintergrund: Während Glücksspielen für die meisten Menschen eine Freizeitbeschäftigung ist, erleben einige erhebliche finanzielle und psychosoziale Probleme, die im Zusammenhang mit einer Störung durch Glücksspielen stehen (Überblick: Bühringer et al., 2013). Insbesondere junge männliche Erwachsene haben ein erhöhtes Risiko für Glückspielprobleme (Hayer, 2012; Meerkerk & Mheen, 2013). Kenntnisse spezifischer Risikofaktoren in dieser Gruppe sind für die Weiterentwicklung neuer und die Verbesserung bestehender präventiver Maßnahmen von zentraler Bedeutung.

Ziel: Das Ziel der Münchener Freizeit Studie (MFS) ist die Identifizierung spezifischer Faktoren, die mit Glücksspielproblemen bei jungen männlichen Erwachsenen assoziiert sind. Dabei wurden individuelle Faktoren des proaktiven Copings sowie die soziale Unterstützung untersucht.

Methode: Die seit Januar 2014 durchgeführte Münchener Freizeit Studie ist eine Langzeitstudie zur Erfassung von Spielercharakteristika und Entwicklungen des Spielverhaltens. Die Studie untersucht in einem quer- und längsschnittlich angelegten Studiendesign 18- bis 26-jährige junge Männer in München. Insgesamt nahmen 2.693 Personen an einer Querschnittbefragung teil. Mit Hilfe eines Screenings wurden 135 Teilnehmer, die regelmäßig an Glücksspielen teilnahmen bzw. Glücksspielprobleme aufwiesen, für Folgebefragungen ausgewählt. Die in Zusammenhang mit Glücksspielproblemen untersuchten Faktoren wurden mit dem Proactive Coping Inventory und dem ENRICHD Social Support Inventory gemessen.

Resultate: Insgesamt spielten 7,4% der Teilnehmer mindestens einmal pro Woche Glücksspiele, 5,0% erfüllen mindestens eines und 1,2% vier oder mehr diagnostische Kriterien für eine Störung durch Glücksspielen (DSM-5). Personen mit einer Störung durch Glücksspielen wiesen einen geringeren Grad präventiven Copings auf und hatten niedrigere Werte auf der Skala „Funktionaler Handlungsaufschub“. Präventives Coping moderierte den Zusammenhang zwischen sozialer Unterstützung und Glücksspielproblemen. Während die untersuchten Teilnehmer über positive soziale Unterstützung berichteten, war diese jedoch nur in der Gruppe mit hohem präventivem Coping mit weniger Glücksspielproblemen assoziiert.

Schlussfolgerung: Die Ergebnisse lassen darauf schließen, dass junge Männer mit Glücksspielproblemen das Auftreten von Stressoren weniger verhindern können und in Stresssituationen voreilig reagieren (geringer Handlungsaufschub). Proaktives Coping kann in professionellen  Interventionen geübt werden und stellt somit einen potenziellen Ansatzpunkt für die Weiterentwicklung selektiver Präventionsmaßnahmen sowie des Behandlungsangebots dar.

 

Literatur:

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.

Bühringer G, Braun B, Kräplin A, Neumann M, Sleczka P (2013): Gambling- two sides of the same coin: recreational activity and public health problem. Dresden, München: ALICE RAP Policy Paper Series-Policy Brief 2.

Hayer T (2012): Jugendliche und glücksspielbezogene Probleme. Risikobedingungen, Entwicklungsmodelle und Implikationen für präventive Handlungsstrategien. Frankfurt/Main: Peter Lang.

Meerkerk GJ, Mheen D (2013): Short communication: A summarizing review in table form on risk factors/ determinants of harmful gambling. Rotterdam: IVO Rotterdam.

 

 

Katamnese Studie zu Beratung und Behandlung bei Glücksspielproblemen: Stand der Versorgung und erste Ergebnisse.

Grüne, B., Sleczka, P., Braun, B. & Kraus, L. (2016, Juni). Katamnese Studie zu Beratung und Behandlung bei Glücksspielproblemen: Stand der Versorgung und erste Ergebnisse. 17. Interdisziplinärer Kongress für Suchtmedizin, München

 

Hintergrund: In ambulanten Suchthilfeeinrichtungen steigt die Zahl der Klienten mit Glücksspielproblemen (Braun et al., 2014; Sleczka et al., 2014). Allerdings gibt es in Deutschland bislang nur sehr wenige allgemeingültige Leitlinien für die ambulante Versorgung von Personen mit Glücksspielproblemen. Zudem fehlen Erkenntnisse über die langfristige Entwicklung von Personen mit Glücksspielproblemen, die in ambulanten Suchthilfeeinrichtungen beraten oder behandelt wurden. Bisherige Studien beruhen auf Querschnittuntersuchungen oder konzentrieren sich auf die Behandlung von Personen mit Glücksspielproblemen in der stationären Versorgung.

Ziel: Ziel der Katamnese Studie ist es, den Verlauf von Glücksspielproblemen zu beschreiben und Erkenntnisse über Faktoren zu gewinnen, die mit dem Störungsverlauf und dem Behandlungsergebnis assoziiert sind. Hierzu zählen neben klientenbezogenen Faktoren auch beratungs-/behandlungs- und beraterbezogene Faktoren. Aus den Erkenntnissen der Katamnese Studie sollen Best-Practice Empfehlungen für die ambulante Beratung und Behandlung abgeleitet werden.

Methode: Die Katamnese Studie wurde im Dezember 2014 in 29 bayerischen Suchthilfeeinrichtungen implementiert und basiert auf einer Datenerfassung anhand (1) mehrfacher Klientenbefragungen, (2) einer Mitarbeiterbefragung und (3) der Dokumentation der Maßnahmen und des Beratungs- bzw. Behandlungsverlaufes. Die Studie befindet sich noch im Prozess der Datenerhebung. Es werden erste Ergebnisse der Klientenbefragung einer Stichprobe von n=78 Klientinnen und Klienten der Basiserhebung zum Zeitpunkt (t0) berichtet.

Resultate: Unter den Studienteilnehmer/innen sind 83% männlich, 27% arbeitslos und 35% haben einen Migrationshintergrund. Das Durchschnittsalter beträgt 36 Jahre. Die DSM-5 Kriterien für eine Störung durch Glücksspielen erfüllen 97%. In den letzten 12 Monaten haben 76% der Teilnehmer/innen an Geldspielautomaten gespielt, 26% beteiligten sich an Sportwetten in einer Annahmestelle und 19% an Sportwetten im Internet. Das Spielen an Geldspielautomaten ist die am häufigsten präferierte Spielform, gefolgt von Sportwetten und Kasinospielen im Internet. Für 35% der Teilnehmer/innen waren finanzielle Probleme und Schulden die schwerwiegendste Folge des Glücksspielens, 15% nannten Schuldgefühlen und Depressionen und 14% die Trennung von der Partnerin/ dem Partner oder den Verlust von Freunden.

Schlussfolgerung: Die Ergebnisse zeigen, dass Personen mit Glücksspielproblemen in der ambulanten Beratung und Behandlung eine hohe Problembelastung aufweisen. Das Spielen an Geldspielautomaten unter hilfesuchenden Glücksspielern ist am meisten verbreitet, gefolgt von der Teilnahme an Sportwetten und Internet Kasinospielen. Dies verdeutlicht die Relevanz von Regulierungen und Interventionen im Bereich der Sportwetten und des Online Glücksspiels. Weiterhin verdeutlichen die Ergebnisse den Bedarf an Interventions- und Präventionsmaßnahmen für Personen mit beginnender/leichter Glücksspielsymptomatik. Auch diese müssen im Versorgungssystem Angebote finden können, die für sie ansprechend sind.

Literatur:

Braun B, Ludwig M, Kraus L, Kroher M & Bühringer G (2013). Ambulante Suchthilfe für Pathologische Glücksspieler in Bayern: Passung zwischen Behandlungsbedarf und –angebot, Suchttherapie, 14, 37-45

Braun B, Kraus L, Ludwig M & Sleczka P (2014). Pathologische Glücksspieler in der ambulanten Suchthilfe in Bayern: Trends 2001- 2012. München: IFT Institut für Therapieforschung.

Sleczka P, Braun B, Ludwig M & Kraus L (2014). Ambulante und stationäre Behandlung von pathologischen Glücksspielern: Entwicklung in Bayern 2006 - 2012. München: IFT Institut für Therapieforschung.

 

 

Gesund oder krank: Problematisches und pathologisches Glücksspielen als Kontinuum?

Kraus, L. (2016, Juni). Gesund oder krank: Problematisches und pathologisches Glücksspielen als Kontinuum? 7. Bayerischer Fachkongress Glücksspiel, München

 

Abstract

Die Auswirkungen des Glücksspielens auf das Individuum selbst, die Anderen und die Gesellschaft sind vielfältig. Die Betrachtung der negativen Folgen des Spielverhaltens konzentriert sich aber weitgehend auf die  Hochrisikogruppe der Personen mit Glücksspielstörungen. Mit dem Präventionsparadoxon, das die Mehrheit der Probleme von denjenigen mit einem moderaten Gebraucht verursacht sieht und nicht von der Hochrisikogruppe, verlagert sich der Schwerpunkt der Betrachtung ähnlich wie beim Substanzkonsum auf die gesamte Bevölkerung und damit in Richtung einer Public Health Perspektive. Im Zusammenhang mit dem Glücksspielen spielen weniger körperliche als soziale Folgen wie beispielsweise Arbeitsplatzverlust, Probleme in der Familie, mit Freunden oder Nachbarn als Folge des Glücksspielens und den damit verbundenen Schulden eine Rolle. In jüngster Zeit und im Zuge des Erfolgs der Tabakprävention durch die Konzentration auf die Nichtraucher, finden in der Glücksspielforschung verstärkt auch Schäden an Dritten, d.h. an Angehörigen, Beachtung.

 

Die Änderung der diagnostischen Klassifizierung pathologischen Glücksspielens als Impuls-Kontrollstörung im DSM-IV hin zu einer Störung ohne Substanzbezug im DSM-5 brachten nicht nur eine Änderung hinsichtlich der Klassifizierung unter „Störungen im Zusammenhang mit psychotropen Substanzen und abhängigen Verhaltensweisen“ (Falkai & Wittchen, 2015). Der wesentliche Unterschied zum DSM-IV besteht darin, dass der DSM-5 eine eindimensionale Betrachtung der Störung durch Glücksspielen als Kontinuum vorsieht, die eine Einteilung der Störung hinsichtlich der Schwere erlaubt.

 

Ähnlich wie beim Substanzkonsum ist eine zunehmende Beschäftigung mit dem Verhalten selbst und seiner Intensität unabhängig von der Schwelle pathologischer Auffälligkeit wünschenswert. Die Frage, die sich stellte, ist, welches Spielverhalten unter welchen Umständen für wen risikoarm, riskant oder gefährlich ist. Eine Public Health Diskussion um Risiken würde die Betrachtung des Glücksspielverhaltens auch weitgehend von der symptom-orientierten Diagnostik psychischer Störungen entkoppeln.

 

 

Gambling problems and the family

Sleczka, P., Braun, B., Grüne, B., Bühringer, G. & Kraus, L. (2016, März). Gambling problems and the family. 3rd International Conference on Behavioural Addictions: Geneva.


Background and aims: Family is one of the main sources of emotional support and it can help the individual to prevent and cope with gambling problems (GP). The current study was conducted among young male adult gamblers and it investigates associations between concordance of values, the effectiveness of problem solving in the family and the GP.

Methods: Participants in an online study were n=91 (n=67 in 12-months follow-up) male gamblers recruited via a screening survey of n=2,853 adults aged 18 to 26 years in Munich, Germany. Regression analyses were conducted with non-planning impulsiveness and general psychological distress included as control variables.

Results: Lower concordance of values in the family was a significant predictor of GP at baseline assessment and twelve months later. The effectiveness of problem solving in the family was not directly associated with gambling problems but moderated the effect of the concordance of values.

Conclusions: Perceived concordance of familial values might reduce the concealment of gambling problems and facilitate help-seeking. Nonetheless, its benefits will be limited if the individual perceives his family as unable to effectively solve problems.

Weitere Vorträge

Sleczka, P (2016, Juni). Young Men Gambling: Factors Associated With Gambling Problems. Wissenschaftliches Kolloquium, Universität Hildesheim

 

Braun, B. (Juli, 2016). Pathologisches Glücksspielen: Störungstheorie, Epidemiologie. Inhouse-Seminar Katholischer Männerfürsorgeverein München e.V., München.

 

Kraus, L. (2016, Februar). Pathologisches Glücksspielen - Wer kommt in Behandlung und wer nicht?  6. Interdisziplinäres Forum zur Suchterkrankung, Grundlsee

2015

Care and treatment system for subjects with pathological gambling in Germany.

Grüne, B., Sleczka, P., Braun, B., Bühringer, G. & Kraus, L. (2015, November). Care and treatment system for subjects with pathological gambling in Germany. Presentation, 3rd Int. Conference on Pathological Gambling and Behavioural Addictions , Warsaw, Poland.

 

Around 0.5% of the German adult population meet screening criteria for pathological gambling. However, only a small number of possibly affected people seek professional care and treatment (about 10%). We first described the German in- and outpatient care system for affected subjects. Trends related to treatment utilization were presented. Moreover, challenges for the care of pathological gambling were discussed, e.g. high dropout rates. Finally, the design and preliminary baseline-data of an ongoing follow-up study were presented. The aim of our study is to describe and analyse (1) treatment process and outcome and (2) client-, treatment-, and therapist-related factors associated with treatment process and outcome; furthermore, we will develop best practice recommendation for outpatient treatment services. Results were discussed in the context of study design, methodology, care system and international study results.

 

Link

Erfassung der Belastung von Angehörigen am Beispiel pathologisches Glücksspiel – die Validierung der deutschsprachigen Version des SQFM (AA) – Gambling

Angehörige von suchtkranken Menschen sind auf vielfältige Weise von der Erkrankung mitbetroffen und leiden unter den Auswirkungen (Orford et al., 2010a). Dies gilt nicht nur für substanzbezogene Störungen, sondern auch für beispielsweise pathologisches Glücksspielen (Buchner et al., 2012). International wird zur Erfassung dieser Belastung häufig der Short Questionnaire for Family Members (affected by addiction, SQFM-AA) genutzt (Orford et al., 2010b). Dieser Fragebogen liegt sowohl in einer Version für Alkohol/Drogen als auch in einer glücksspielspezifischen Variante, dem SQFM-AA – Gambling, vor. Ziel war eine Übersetzung und Validierung dieses Instruments für den deutschsprachigen Raum, um die Datenerhebung in diesem Bereich zu vereinheitlichen und eine internationale Vergleichbarkeit zu ermöglichen.

 

 Hier geht es zum Abstract.

Prevention of Gambling Disorders: Implications for Consumer Protection from ALICE RAP

Bühringer, G., Kotter, R. & Kräplin, A. (September, 2015). Prevention of Gambling Disorders: Implications for Consumer Protection from ALICE RAP. 12th Meeting of the Group of Experts on Gambling Services,18 September 2015, Brussels

 

Präsentation

Katamnese Studie zu Beratung und Behandlung von Glücksspielproblemen – Design und erste Ergebnisse der MitarbeiterInnen-Befragung

Grüne, B., Sleczka, P., Braun,  B., Bühringer, G. & Kraus, L. (2015, September). Katamnese Studie zu Beratung und Behandlung von Glücksspielproblemen – Design und erste Ergebnisse der MitarbeiterInnen-Befragung. Deutscher Suchtkongress: Hamburg

 

Einleitung: In ambulanten Suchthilfeeinrichtungen steigt die Zahl der Klienten mit Glücksspielproblemen (Braun et al., 2014, Sleczka et al., 2014, Meyer 2014). So hat sich die durchschnittliche Anzahl betreuter Glücksspieler von 3,2 im Jahr 2000 auf 14,7 im Jahr 2012 erhöht (Meyer 2014).  Allerdings gibt es in Deutschland nur sehr wenige allgemeingültige Leitlinien für die ambulante Versorgung von Personen mit Glücksspielproblemen (Braun et al. 2013), sodass Unterschiede hinsichtlich der Inhalte und angewandten Methoden innerhalb der Beratung/ Behandlung zu erwarten sind. Nur wenige Studien untersuchten die ambulante Beratung/Behandlung von Personen mit Glücksspielproblemen prospektiv (vgl. Ramos-Grille et al. 2013). Für die Weiterentwicklung der ambulanten Versorgungsstrukturen ist es wichtig, Erkenntnisse über Faktoren zu gewinnen, die mit dem Störungsverlauf und Behandlungsergebnis assoziiert sind. Hierzu zählen neben klientenbezogenen Faktoren auch beratungs-/behandlungs- und beraterbezogene Faktoren.

Methoden: Katamnese Studie an 29 ambulanten Suchthilfeeinrichtungen in Bayern. Auswertungen zu Beratungs-/Behandlungs- und Beratermerkmalen anhand einer Mitarbeiterbefragung mit einem Stichprobenumfang von n=45. Schriftliche Befragung zu Qualifikationen, Erfahrungen und Einstellungen sowie zu den Leistungen der Einrichtung.

Ergebnisse: Mitarbeiter ambulanter Suchthilfeeinrichtungen unterscheiden sich bezüglich Ihrer Qualifikationen und Erfahrungen in der Beratung/Behandlung von Personen mit Glücksspielproblemen. Die Mitarbeiter arbeiten durchschnittlich 6,6 Jahre (SD=5,9) in der Beratung von Glücksspielern und betreuten im Durchschnitt 109 Klienten (SD=154,7) mit Glücksspielproblemen. Zwei Drittel der Mitarbeiter sehen Unterschiede in der Beratung/Behandlung von Glücksspielern im Vergleich zu Personen mit substanzgebundenen Störungen. Als zentrale Unterschiede wurden u.a. eine höhere Abbruchquote, größere Schwierigkeiten eine therapeutische Beziehung aufzubauen, fehlende Krankheitseinsicht und erhebliche Auswirkungen auf die Existenz und das soziale Umfeld benannt.

Diskussion: Es bestehen große Unterschiede zwischen Mitarbeitern ambulanter Suchthilfereinrichtungen hinsichtlich ihrer Erfahrungen und Einstellungen in der Beratung/Behandlung von Personen mit Glücksspielproblemen. Außerdem bewertet die Mehrheit der Mitarbeiter die Beratung/Behandlung von Personen mit Glücksspielproblemen als schwierig. Es ist notwendig, den Einfluss von Berater- und Beratungs-/Behandlungsmerkmalen auf den Störungsverlauf und das Behandlungsergebnis zu untersuchen. Gemeinsam mit Erkenntnissen über klientenrelevante Einflussfaktoren auf den Störungsverlauf und das Behandlungsergebnis sollen Best-Practice-Empfehlungen für die ambulante Beratung und Behandlung von Personen mit Glücksspielproblemen entwickelt werden.

Young men gambling: the role of family.

Sleczka, P., Gruene, B., Braun, B., Bühringer, G. & Kraus, L. (2015, Mai). Young men gambling: the role of family. Presentation, 18th  Conference of the European Association of Substance Abuse Research, Bangor, Wales.

Background and aim: While gambling is a pleasurable free time activity for most individuals, some struggle with severe financial and psychosocial problems caused by gambling disorder (GD; overview: Bühringer et al., 2013). Young male adults are considered a risk group for the development of GD (e.g. Hayer, 2012; Meerkerk & Mheen, 2013). Knowledge of risk factors is of key importance for the development of preventive measures. Thus, the aim of the current study is to investigate factors associated with extensive, problem and disordered gambling among young male adults. Methods: 2.675 males aged 18-25 years from Munich, Germany participated in an online study on leisure time activities. Within this sample, individuals, who gamble frequently (n=175) were participated in a follow-up survey. Investigated factors included perceived social support, copying strategies, emotional self-control, gambling activities and symptoms of GD. Results: 7,4% of the participants gambled at least once a week, 5,0% fulfilled one or more and 1,2% five or more diagnostic criteria of GD. The results indicate a link between proactive copying, active self-control of emotions and problems with gambling. Furthermore, results indicate an association between GD and an experience of a “big win” at the beginning of gambling participation. No statistically significant association between GD and migration background or perceived social support was noticed. Conclusion: The results suggest that gambling problems might be a result of lack of other strategies to cope with negative emotions. Both, the statistically significant and non-significant results will be discussed. 

Reframing Addictions: Is the Concept of “Heavy Use Over Time” also applicable to Gambling Disorders?

Kraus, L., (2015, März). Reframing Addictions: Is the Concept of “Heavy Use Over Time” also applicable to Gambling Disorders? Vortrag. 2nd International Conference on Behavioural Addictions: Budapest. 

 

 

Recent changes in the concept of pathological gambling have led to the inclusion of “gambling disorder” into the category “substance-related and addictive disorders” in DSM-5 (Hasin et al., 2013). While the classification of pathological gambling as a disorder of impulse control in DSM-III implied an intrapersonal difficulty to control one’s actions, accumulating evidence suggested similarities to the phenomenon of substance use disorders (Petry et al., 2006). For instance, similarities between pathological gambling and substance use disorders in the neurological activation of the reward system (Reuter et al., 2005) or of specific symptoms such as craving and tolerance (Potenza et al., 2001) were reported. Similar developments can be observed with the classification of pathological Internet use, computer gaming, and use of social networks as addictive disorders (Kuss & Griffiths, 2012; Tao et al., 2010). These similarities with substance use disorders bring about the question of whether the recently proposed revision of the addiction concept mayas well be applied to the symptom oriented classification of gambling disorder (Rehm et al., 2013, 2014a, 2014b). To this end, the appropriateness of the application of the concept of “heavy use over time” to gambling under the category of “addictive disorders” will be discussed. The concept of “heavy use” in the context of substance use disorders was found to be more relevant from a public health perspective, better fitted the empirical data, and was argued to reduce stigmatization and help to better and earlier reach those in need for help.

Presentation

Young Men Gambling. The role of proactive coping.

Sleczka, P., Braun, B., Grüne, B., Kraus, L., & Bühringer, G. (2015, März). Young Men Gambling. The role of proactive coping. 2nd International Conference on Behavioural Addictions: Budapest.

 

 

 

Background and aim: While gambling is a pleasurable free time activity for most individuals, some struggle with severe financial and psychosocial problems caused by gambling disorder (GD; overview: Bühringer et al., 2013). Young male adults are considered a risk group for the development of GD (Hayer, 2012; Meerkerk & Mheen, 2013). Knowledge of risk factors is of key importance for the development of preventive measures. Thus, the aim of the current study is to investigate factors associated with extensive, problem and disordered gambling among young male adults. Methods: 2.580 males aged 18-25 from Munich, Germany participated in an online study on leisure time activities. Individuals, who frequently gamble were invited to participate in a follow-up survey. Investigated factors included perceived social support, copying strategies, emotional self-control, gambling activities and symptoms of GD. Results: 7,4% of the participants gambled at least once a week, 5,0% fulfiled one or more and 1,2% five or more diagnostic criteria of GD. The results indicate a link between proactive copying, active self-control of emotions and problems with gambling. Furthermore, results indicate an association between GD and an experience of a “big win” at the beginning of gambling participation. No statistically significant association between GD and migration background or perceived social support was noticed. Conclusion: The results suggest that gambling problems might be a result of lack of other strategies to cope with negative emotions. Both, the statistically significant and non-significant results will be discussed.

Changing gambling-related problems without formal help: The role of early self-recognition and recognition by significant others.

Bühringer, G., Neuman, M., Böhlke, N., Sleczka, P., Grüne, B., Kraus, L., & (2015, März). Changing gambling-related problems without formal help: The role of early self-recognition and recognition by significant others. Vortrag. 2nd International Conference on Behavioural Addictions: Budapest. 

 

 

Background and aims: Current approaches for detecting gambling disorders focus on observations of problem gambling behaviour by providers. This presentation investigates the feasibility for early recognition of gambling problems by affected individuals themselves or by significant others (partner, friends, family, co-workers). We aimed to explore (1) early indicators of problem gambling; (2) the role of significant others and (3) the impact on self-change. Methods: (1) 32 in-depth qualitative interviews with treated and untreated individuals; (2) about 20 subjects from an ongoing Internet survey; (3) about 20 subjects from an ongoing treatment follow-up study. Results: Preliminary analyses suggest that self-recognition is mostly initiated by financial problems or experiences of loss of control. Significant others report emotional withdrawal and financial problems as main indicators. Concealment of gambling-related problems appears to be a major barrier for recognition by others. Partners are often the first to recognise problems whilst co-workers rarely notice gambling involvement at all. Responses by significant others ranged from supply of financial support to  withdrawing such support. The impact of these reactions on reducing problem gambling behaviour will be presented. Conclusions: Results indicate that some affected individuals and significant others do recognize early indicators of problem gambling. Raising awareness of early symptoms and  effective reactions by significant others may therefore be an additional strategy to prevent disordered gambling. More detailed analyses of such interactions and of the effectiveness of self-change and informal interventions by significant others are needed.

Follow-up of outpatient gambling disorder treatment: design and first results.

Grüne, B., Sleczka, P., Braun, B., Kraus, L., & Bühringer, G. (2015, März). Follow-up of outpatient gambling disorder treatment: design and first results. Vortrag. 2nd International Conference on Behavioural Addictions: Budapest.

 

 

Background and aims: People with gambling problems face financial, social and psychological problems (Lorains et al., 2011) and many are in need of professional treatment. But only general guidelines for outpatient treatment of gambling disorders are available in Germany (e.g., concerning setting and duration). As a consequence large variations of treatment implementation between facilities and therapists exist. Only a few studies investigated outpatient treatment of pathological gamblers prospectively. However, knowledge of factors associated with long-term treatment outcome is necessary for developing and improving outpatient treatment. Thus, the aim of our study is to examine client-, treatment-, and therapist-related factors associated with treatment outcome. Methods: A sample of 150 male and female gamblers who are in touch with an outpatient addiction care facility in Bavaria, Germany were invited consecutively through their therapist to participate in a prospective study on factors associated with treatment outcome. On the patient level, socio-economic factors, gambling activities, DSM-5 symptoms, morbidities, quality of life and treatment characteristics as well as process and outcome variables were covered; for the latter information was gathered also from therapists. A sample of approximately 40 therapists was invited to participate in a survey concerning facility and treatment characteristics and therapists’ experiences and attitudes. Results: The study started in December 2014 and is still ongoing; design and baseline preliminary data will be presented. These include descriptions of study participants and first results of the therapists’ survey. Conclusions: The results will be discussed along with study design, methodology and international study results.

Online Glücksspielangebot Trends 2012-2015.

Kraus, L., Sleczka, P., Grüne, B. & Bühringer, B. (2015, März). Online Glücksspielangebot Trends 2012-2015. Vortrag. Symposium Glücksspiel, Universität Hohenheim

 

Präsentation

Addiction treatment services and research, research cooperation and training in Germany and Europe with a focus on gambling disorders.

Bühringer, G. (07.03. 2015). Addiction treatment services and research, research cooperation and training in Germany and Europe with a focus on gambling disorders. Vortrag. Seoul, Korea.

Präsentation

2014

Glücksspielen: Warum wird aus einem Freizeitspaß eine psychische Störung?

Bühringer, G., Neumann, M., Kräplin, A., Sleczka, P., Forberger, S., Grüne, B. & Kraus, L. (2014, November). Glücksspielen: Warum wird aus einem Freizeitspaß eine psychische Störung? Vortrag. 5. Veranstaltung der Vortragsreihe 2014 der Bayerischen Akademie für Sucht- und Gesundheitsfragen, Augsburg.

 

 

Präsentation

Young men gambling: what and why? Munich Leisure Time Study.

 

Sleczka, P. Braun, B., Kraus, L., Bühringer, B. & Grüne, B. (2014, September). Young men gambling: what and why? Munich Leisure Time Study. Poster Präsentation,  Konferenz der European Association for the Study of Gambling (EASAG). Helsinki

 

Background and aim: While the significant majority of the adult population gambles without problems, some individuals struggle with severe financial and psychosocial problems caused by gambling disorder (GD; overview: Bühringer et al., 2013). Young male adults are considered a risk group for the development of GD (Hayer, 2012; Meerkerk & Mheen, 2013). Knowledge of risk factors is of key importance for the development of preventive measures. Thus, the aim of the current study is to investigate factors associated with extensive, problem and gambling disorder among young male adults.  Methods: 2.634 males aged 18-25 from Munich, Germany participated in then Munich Leisure Time Study, an online study on gambling activities. Investigated factors included socioeconomic factors, gambling activities, symptoms of GD, attitudes towards money and leisure activities. Results: 7,4% of the participants gambled at least once a week, 5,0% fulfiled one or more and 1,2% five or more diagnostic criteria of GD. The results indicate a link between proactive copying, active self-control of emotions and problems with gambling. Furthermore, results indicate an association between GD and an experience of a “big win” at the beginning of gambling participation. No statistically significant association between GD and migration background or perceived social support was noticed. Conclusion: The rates of GD in the sample were elevated compared to the general population and similar to those previously reported in this age/sex group. The results suggest that gambling problems might be a result of lack of other strategies to cope with negative emotions. While frequent gambling is a stable predictor of gambling problems, the relation varies in regard to the gambling type.

Gambling Research in ALICE RAP: consequences for public health and research needs.

Bühringer, G., Böhlke, N., Neumann, M. & Sleczka, P. (2014, September). Early identification and intervention by significant others: A further approach for indicative prevention of gambling disorders.  Vortrag, Konferenz der European Association for the Study of Gambling (EASG). Helsinki

 

 Präsentation

 

Early identification and intervention by significant others: A further approach for indicative prevention of gambling disorders.

Bühringer, G., Böhlke, N., Neumann, M. & Sleczka, P. (2014, September). Early identification and intervention by significant others: A further approach for indicative prevention of gambling disorders.  Vortrag, Konferenz der European Association for the Study of Gambling (EASG). Helsinki

 

Background and aims: Given the large number of gambling subjects in the general population and the relatively low prevalence of gambling disorders, selective and indicated prevention is seen as the method of choice to prevent harm. Current strategies are based on (1) observation of critical gambling behavior by venue staff of land-based gambling and (2) monitoring of data on early problem gambling markers in interactive gambling. This presentation focuses on a possible third preventive strategy: early detection and motivational interventions by significant others (friends, family, colleagues), including early self-recognition and self-change. For this pilot study we aimed to better understand processes and factors involved. Methods: Literature review and 30 in-depth qualitative interviews with gambling subjects. Outcome: After introducing the theoretical concept, we will provide the current (very limited) evidence from the literature and present first interview results. Preliminary analyses suggest that subjects and the social environment do recognize specific early problems (increase of stakes, excessive investment of time and money) and critical consequences (debts, lying, nervousness, aggressive behavior). These cases will be further explored to better understand the pathways for either successful correction or worsening of problem gambling. Conclusions for practice to enhance the spectrum of preventive actions and research needs will be discussed.

 

 Präsentation

Gambling disorder: what is and why is it?

Sleczka, P. (2014, Juli). Gambling disorder: what is and why is it? Kurzer Vortrag,   Konferenz der European Graduate School in Addiction Research (ESADD).  Amsterdam

 

Gambling disorder is considered a non-substance-related addiction disorder in the DSM-5 and was classified as impulse control disorder in the DSM-IV. A DSM-based diagnosis is given when any four out of nine criteria for gambling disorder are fulfilled. These criteria include preoccupation with gambling, need to gamble with increasing amounts of money (tolerance), chasing losses and lying about the extent of own gambling. Most recent epidemiological studies estimate that gambling disorder can be diagnosed in approximately 0.3%-0.5% (12 months prevalence) of the general adult population in Germany. A further 0.1-2.2% of the population gambles in a potentially problematic way (fulfilling one to four DSM-IV criteria). Although, the prevalence of gambling disorder is relatively low, the issue remains important due to the severity of its consequences for the individual and his/her surroundings. Male adolescents and young adults, especially those with lower socioeconomic status, are recognized as the risk group for gambling disorder. While current reports identify the associations between gambling disorder and several individual factors, social factors still need investigation. The presentation will give a theoretical and methodological framework for the future development of a research project. The first goal of the project is related to the core concept of gambling disorder and can be further specified as analysis of DSM-5 criteria for gambling disorder and evaluation of the applicability of the DSM-5 to specific samples. Second goal is the identification of factors associated with gambling disorder in young adults and the assessment of their impact on gambling disorder (relative weight); the investigation of the relation of various factors (including moderating and mediating effects); and the longitudinal investigation of the temporal relation between risk factors and gambling disorder.

 

Munich Leisure-time Study; Factors associated with gambling in young male adults.

Sleczka, P., Braun, B., Kraus, L. & Bühringer, B., (2014, Mai). Munich Leisure-time Study; Factors associated with gambling in young male adults. Vortrag,  Konferenz der European Association of Substance Abuse Research (EASAR). Lüneburg

 

Background and aim: While the gambling market is a highly lucrative business for the providers and the government (directly and via tax revenues; Meyer, 2012), some individuals struggle with severe financial and psychosocial problems caused by gambling disorder (DG; overview: Bühringer et al., 2013). Young male adults are considered a risk group for the development of DG (Hayer, 2012; Meerkerk & Mheen, 2013). Knowledge of risk factors is of key importance for the development of preventive measures. Thus, the aim of the current study is to investigate factors associated with extensive and problem or gambling disorder among young male adults. Methods: A representative sample of 25.000 males aged 18-25 from Munich, Germany was invited via landpost to participate in an online study on leisure time activities. Investigated factors included socioeconomic factors, gambling activities, symptoms of DG, attitudes towards money and other leisure activities. Results: While the study is still on-going, preliminary results will be presented. These include prevalence of DG in the described population, the relation between frequency of gambling and DG and the relation between early gambling experiences and current gambling involvement. Conclusion: The results will be discussed during the presentation along with methodological considerations.

Von der Erstvorstellung in den dauerhaften Kontakt – Ansätze zur Verbesserung der Haltequote in Beratung und Behandlung.

Braun, B. (2014, Mai). Von der Erstvorstellung in den dauerhaften Kontakt – Ansätze zur Verbesserung der Haltequote in Beratung und Behandlung. Workshop,  5. Bayerischer Fachkongress Glücksspiel „Entwicklungen im Glücksspielbereich: Innovation im Fokus!?“. München

 

Der Workshop beinhaltet ein Impulsreferat zu Einflussfaktoren auf die Haltequote in Therapie und Beratung pathologischer Glücksspieler, in das neben internationaler Literatur auch Ergebnisse der bayerischen Versorgungsstudie eingehen. Hierbei wurden sowohl auf Klientenebene als auch auf Ebene der therapeutischen / beraterischen Maßnahmen Prädiktoren von Kontaktdauer und regulärer Beendigung analysiert. Basierend auf den vorgestellten Befunden werden in einer Diskussion mit den Workshop-Teilnehmern praktische Implikationen abgeleitet. Insbesondere steht die Entwicklung eines konkreten Vorgehens/Handlungsleitfadens für Erstkontakt und Verlauf anhand von Fallvignetten im Fokus, wobei u.a. übergeordnete Versorgungskonzepte (z.B. stepped-care) hinsichtlich ihrer konkreten Anwendung in der Praxis sowie spezifische Maßnahmen für die therapeutische und Beratungsarbeit herausgearbeitet und erprobt werden.

Weitere Vorträge

Sleczka, P. (2014, September). Gambling disorder: Current epidemiological knowledge. Vortrag,  Seminar der European Graduate School in Addiction Research (ESADD). Dresden

 

Sleczka, P. (2014, Juni). Vorstellung und Diskussion der Forschungstätigkeiten der LSG in Rahmen des Promotionsvorhabens. Vortrag,  Kolloquium der psychologischen Abteilung der Stiftungsuniversität Hildesheim. Hildesheim

 

Sleczka, P. (2014, April). Disordered Gambling: Diagnosis and associated factors.Vortrag,  Seminar der European Graduate School in Addiction Research (ESADD). Dresden

2013

Item Response Theory Analysen der DSM-IV Kriterien für pathologisches Glücksspielen in Deutschland.

Sleczka, P., Piontek, D., Braun, B., Kraus, L. & Bühringer, G. (2013, September). Item Response Theory Analysen der DSM-IV Kriterien für pathologisches Glücksspielen in Deutschland. Vortrag, Deutscher Suchtkongress 2013, Bonn.

 

Einleitung: Nach DSM-IV wird pathologisches Glücksspielen (PG) diagnostiziert, wenn 5 von 10 Kriterien erfüllt sind. Während grundsätzlich alle Kriterien gleich gewichtet sind, gibt es Hinweise darauf, dass einige Kriterien häufiger als andere erfüllt werden und dass die Anzahl der positiv beantworteten Kriterien Aussagen über den Schweregrad der Störung zulässt. Zusätzlich ist es möglich, dass es bezüglich der Erfüllung von Kriterien Gruppenunterschiede gibt. Ziel der Studie ist ein Vergleich der DSM-IV Kriterien pathologischen Glücksspielens zwischen einer Stichprobe der deutschen Allgemeinbevölkerung und einer Gruppe von Geldautomatenspielern auf Basis der probabilistischen Testtheorie. Methode: Es werden Daten aus dem Epidemiologischen Suchtsurvey (ESA) 2009 und der Studie zur Evaluierung der Novelle der Spielverordnung (Spielerbefragung) genutzt. Die Stichproben umfassen n=110 (ESA 2009) und n=403 (Spielerbefragung) Personen, die mindestens ein DSM-IV Kriterium für PG erfüllen. Item Response Theory und Differential Item Functioning (DIF) Analysen werden angewendet, um das Muster positiv beantworteter Kriterien in beiden Gruppen zu untersuchen. Ergebnisse: Die Kriterien „Eingenommenheit“ und „Wiederaufnahme des Glücksspiels nach Geldverlusten“ werden bereits bei einem niedrigeren Schweregrad der Störung erfüllt. Demgegenüber werden die Kriterien „illegale Handlungen“ und „Hoffnung auf Bereitstellung von Geld“ erst bei einem höheren Schweregrad erfüllt. DIF Analysen weisen auf einen Item-Bias in den DSM-IV Kriterien (1., 2. und 6. Kriterium) hin. Der Informationsgehalt der DSM-IV Kriterien ist in der Allgemeinbevölkerung höher als in der Gruppe der Geldautomatenspieler. Schlussfolgerung:  Die Ergebnisse zeigen, dass sich die Wahrscheinlichkeit, bestimmte diagnostische Kriterien bei gleicher Ausprägung der zugrunde liegenden Störung zu erfüllen, zwischen verschiedenen Stichproben unterscheidet. Die Implikationen dieses Befunds im Hinblick auf die Diagnostik von PG werden diskutiert.

Welche Glücksspieler sind online erreichbar? Eine vergleichende Charakterisierung.

Braun, B., Sleczka, P., Kraus, L. & Bühringer, G. (2013, September). Welche Glücksspieler sind online erreichbar? Eine vergleichende Charakterisierung. Poster Präsentation, Deutscher Sucht-kongress 2013, Bonn.

 

Hintergrund und Zielsetzung: Hilfsangebote werden durch problematische bzw. pathologische Glücksspieler (PrG) meist erst wahrgenommen, wenn gravierende Probleme vorliegen. Zur Erschließung neuer Wege der Erreichbarkeit, insbesondere für Maßnahmen der Frühintervention, ist das Internet erfolgsversprechend. Ziel ist die Prüfung der Erreichbarkeit von PrG über das Internet (Online-Studie) und eine vergleichende Charakterisierung von PrG aus den Settings Online-Studie, ambulante Suchthilfe und Allgemeinbevölkerung. Methode: Basierend auf einem Online-Selbsttest zur Glücksspielproblematik wurden Ausfüller mit mindestens einem erfüllten DSM-IV-Kriterium rekrutiert, über einen Online-Fragebogen Auskünfte zu Spielverhalten, soziodemographischen Variablen, psychischer Belastung, depressiven Symptomen und Substanzkonsum zu geben. Datenerhebung war von Juli 2012 bis März 2013. Die online erreichten PrG wurden mit PrG aus der Versorgungsstudie (Braun et al., 2013) und PrG aus dem Epidemiologischen Suchtsurvey 2006 und 2009 (Kraus & Baumeister, 2008; Kraus & Pabst, 2010) verglichen. Ergebnisse: Unter PrG (mindestens ein Kriterium) sind etwa 33% der Selbsttest-Ausfüller subklinisch pathologische Glücksspieler (SPG; 1-4 Kriterien) im Vergleich zu etwa 7% SPG im ambulanten Suchthilfesetting und etwa 85% SPG in der Bevölkerung. Weitere Vergleiche werden präsentiert. Diskussion: Das Internet eröffnet neue Erreichungswege für PrG, insbesondere auch für Personengruppen, die im traditionellen Suchthilfesystem unterrepräsentiert sind. Dies sollte in innovativen Hilfsangeboten resultieren.

Application of item response theory in analysis of DSM IV criteria of pathological gambling.

Sleczka, P., Piontek, D., Kraus, L. & Braun, B. (2013, Mai). Application of item response theory in analysis of DSM IV criteria of pathological gambling. Vortrag, 16th Conference of the European Association of Substance Abuse Research (EASAR), Aeschi, Switzerland.  

 

Background and aim: a DSM-IV based diagnosis of pathological gambling (PG) is given when any 5 out of 10 PG criteria are fulfilled. Although all criteria have an, arbitrary assumed, equal impact on the final diagnosis, previous research indicates that some criteria are generally more likely to be endorsed than others. The DSM-IV is used for the diagnosis of PG in Europe, as the ICD-10 provides only general description of the disorder. Further investigation on the performance of the DSM criteria in European population is nevertheless still required. The aim of the study is to describe the pattern of PG criteria endorsement. Methods: Item Response Theory is used to analyse the PG-criteria fulfilment in a representative sample of the German adult population. The analysis provides information on the probability of endorsing any criterion by a person with a certain level of pathology by placing individuals and items on the same scale. Furthermore criterion information function, which can be understood as the actual impact each criterion has on the severity of pathological gambling, will be investigated. Results: Findings suggest that whereas the criteria of ‘preoccupation with gambling’ and ‘chasing of losses’ are fulfilled at lower levels of pathology, the criteria of ‘relaying on support of others’ and ‘illegal acts’ are endorsed by persons with higher severity of PG. Conclusion: The results will be discussed in the context of existing knowledge and concerns about the cross-cultural validity of DSM.

Factors contributing to treatment retention and drop-out in pathological gamblers: Who ist going to stay?

Braun, B., Sleczka, P., Kraus, L. & Bühringer, G. (2013, March). Factors contributing to treatment retention and drop-out in pathological gamblers: Who ist going to stay? First International Conference on Behavioral Addictions, Budapest.

 

Background and aims: Pathological gamblers are known to often determine treatment prematurely. Evidence points to socio-demographic (Stewart & Brown, 1988; Grant, Kim & Kuskowski, 2004), gambling-related (Shaffer et al., 2005), psychosocial and treatment-related factors (Echeburua, Fernàndez-Montalvo & Báez, 2001) that contribute to treatment drop-out. This study aims at investigating these factors in predictive models of treatment retention and drop-out in pathological gambling (PG). Methods: From April 2009 to March 2011 outpatients (n=377) in addiction care facilities were examined. Socio-demographic (age, sex, marital status, nationality), gambling-related (gambling frequency, attended games, stakes/losses, debts, fulfilled PG DSM-IV-criteria), psychological (depressive symptoms, psychological distress, alcohol consumption) and treatment-related factors (symptom improvement, family support, former counseling/treatment, attending self-help groups, debt counseling, group therapy) were measured and used as predictors for number of contacts and treatment drop-out in linear and logistic stepwise regression, respectively. Results: Number of contacts was predicted by older age, improvement of PG symptoms, family support and group therapy (adj. R²=.35). Predictors of treatment drop-out were higher educational level, migration background, higher gambling frequency, higher psychological distress, and former counseling/treatment (Pseudo R²=.40). Conclusions: Treatment retention appears to be influenced by adjustable factors, namely treatment measures such as group therapy and inclusion of family members. Socio-demographic factors and indicators of psychological crisis seem to contribute to treatment drop-out. Implications for treatment of PG will be discussed.

Weitere Vorträge

Braun, B. (2013, Dezember). Zugang zum Hilfesystem – eine Herausforderung bei (pathologischen) Glücksspielern. Vortrag, 14. Präsentationsrunde wissenschaftlicher Forschungsprojekte. Vortrag, Interdisziplinäres Zentrum für Suchtforschung an der Julius Maximilian Universität Würzburg

 

Bühringer, G., Braun, B., Sleczka, P. & Kraus, L. (2013, Juni). Alle gleich - ähnlich - anders: zielgruppen- oder störungsspezifische Beratung und Behandlung pathologischer Glücks-spieler? 4. Bayerische Fachkongress Glücksspiel, München.

2012

Pathologische Glücksspieler: Wer sucht Hilfe, wer nicht?

Braun, B., Sassen, M., Kraus, L. & Bühringer, G. (2012, Oktober). Pathologische Glücksspieler: Wer sucht Hilfe, wer nicht? Vortrag, Deutscher Suchtkongress 2012, Berlin.

 

Zielsetzung: Die Inanspruchnahme von Hilfsangeboten durch Personen mit glücksspielbedingten Störungen ist relativ gering. Bisherige Erkenntnisse deuten darauf hin, dass es zwischen pathologischen Glücksspielern (PGs) in Behandlung und PGs, die nicht in Behandlung sind, systematische Unterschiede bezüglich soziodemographischer Charakteristika, Spielverhalten und substanzbezogenen Komorbiditäten gibt. Die Identifikation von Charakteristika von PGs und subklinisch pathologischen Glücksspielern (SPGs, 1-4 DSM-IV-Kriterien), die eine geringere Inanspruchnahme von Hilfsangeboten vorhersagen, ist eine Voraussetzung, um Versorgungsangebote spezifisch zuschneiden zu können. Die Hypothese der Untersuchung ist, dass die oben genannten Variablen Prädiktoren des Behandlungsstatus sind. Methode: Eine Bevölkerungsstichprobe (n=7.623) mit PGs (n=25) und SPGs (n=87) ohne Behandlung und eine Stichprobe behandelter Spieler (Bayerische Versorgungsstichprobe; n=461; PGs: n=317; SPGs: n=22) werden verglichen. Eine Post-Stratifikations-Gewichtung der Versorgungsstichprobe soll die Repräsentativität für die in Deutschland behandelten Glücksspieler hinsichtlich Geschlecht, Alter, Nationaltität, Familienstand, Schulabschluss und Erwerbstätigkeit gewährleisten. Zudem werden die Stichproben nach dem Verhältnis von behandelten zu nicht-behandelten Glücksspielern gewichtet. Verschiedene Modelle zur Vorhersage des Behandlungsstatus werden mittels logistischer Regressionsanalysen mit den Prädiktoren (1) Soziodemographische Variablen, (2) Spielverhalten, (3) Pathologisches Glückspielen und (4) Substanzkonsum geprüft. Ergebnisse: Erste Ergebnisse werden präsentiert.

Gamblers seeking treatment: Who does and who doesn´t?

Braun, B., Sassen, M., Kraus, L. & Bühringer, G. (2012, May). Gamblers seeking treatment: Who does and who doesn´t? Lecture, 15th Conference of the European Association of Substance Abuse Research (EASAR), Nijkerk, Netherlands.

 

Aim: Identifying predictors of (not) seeking treatment in gamblers provides a base to tailor offers of health care services specifically for pathological gamblers (PGs) and subtreshold pathological gamblers (SPGs, 1-4 DSM-IV criteria) which are not likely to seek treatment. Evidence points to systematic differences between PGs in treatment compared to those not in treatment regarding socio-demographic characteristics, gambling behavior and comorbidities. These variables are hypothesized to predict treatment status. Method: A population sample (n=7,623) including PGs (n=25) and SPGs (n=87) without treatment and a sample of treated gamblers (Bavarian sample; n=461; PGs: n=317 PG; SPGs: n=22) were used. In the Bavarian sample a post-stratification weighting procedure was applied in order to ensure representativeness of gender, age, nationality, marital status, education attainment and employment status according to treated PGs in Germany. Logistic regression analyses were employed to predict treatment status by socio-demographic variables, gambling behavior, pathological gambling and substance use. Results: First results will be presented.

Weitere Vorträge

Kraus, L., Sleczka, P., Braun, B. & Bühringer, G. (2012, Oktober). Pathologische Glücksspieler: Welche Relevanz haben komorbide Störungen? Vortrag, 3. Bayerischer Fachkongress Glücksspiel: Pathologisches Glücksspielen & komorbide Störungen, München.

 

Ludwig, M., Kraus, L., Braun, B., Müller, S. & Bühringer, G. (2012, September). Has gambling changed after major amendments of gambling regulations in Germany? A propensity score analysis. Vortrag, 9th European Conference on Gambling Studies and Policy Issues, Loutraki, Greece.

 

Bühringer, G., Kraus, L., Höhne, B., Küfner, H., Künzel, J. & Ludwig, M. (2012, September). Evaluation of the 5th Amendment of the German Gambling Ordinance. Lecture, 9th European Conference on Gambling Studies and Policy Issues, Loutraki, Greece.

 

Kraus, L. & Bühringer, G. (2012, Mai). Staatsvertrag zum Glücksspielwesen in Deutschland. Auswirkungen der Öffnung des Internets. Vortrag, Workshop „Evaluierung des Glücksspielstaatsvertrages", Staatsministerium des Innern, München.

 

Kraus, L. (2012, Mai). Staatsvertrag zum Glücksspielwesen in Deutschland. Gewerbliches Spiel. Vortrag, Workshop „Evaluierung des Glücksspielstaatsvertrages", Staatsministerium des Innern, München.

 

Braun, B. (2012, März). Versorgung pathologischer Glücksspieler in Bayern: Möglichkeiten und Grenzen für eine hoch belastete Klientel. Vortrag, Fachtagung: Differentielle Aspekte der Behandlung pathologischer Glücksspieler, AHG Klinik Wilhelmsheim.

 

Kraus, L. & Braun, B. (2012, Februar). Ambulante Suchthilfe für pathologische Glücksspieler in Bayern: Passung zwischen Behandlungsbedarf und -angebot. Vortrag, Fachtagung: Die Glücksspielsucht-Forschung der Bundesländer - wissenschaftliche Erkenntnisse für Prävention, Hilfe und Politik, Hamburg.

2011

Changes in gambling participation and related harm after the implementation of the State Gambling Treaty in Germany.

Sassen, M., Kraus, L., Bühringer, G., Müller, S. & Braun, B. (2011, April). Changes in gambling participation and related harm after the implementation of the State Gambling Treaty in Germany. Vortrag, 14th Conference of the European Association of Substance Abuse Research (EASAR), Niederpöcking.

 

Aims: This study examines changes in gambling behavior (gambling in the past 12 months, weekly and multiple gambling), in participation in different kinds of gambling activities and in the prevalence of gambling-related harm (i.e., problem or pathological gambling,) in Germany before and after the implementation of the State Gambling Treaty (SGT; new gambling regulations) in 2008. Methods: Data came from the 2006 and 2009 German Epidemiological Survey of Substance Abuse (ESA). A propensity-score-matched subsample of n = 7,912 subjects between 18 and 64 years was used for the analysis. We employed logistic regression to examine changes in gambling behavior, participation in different gambling activities and gambling-related harm between survey years in the entire sample as well as in a sample of 12 month gamblers (n = 3,641). Results: No difference was found for 12 month gambling participation in 2009 as opposed to 2006, but weekly gambling declined and multiple gambling increased substantially in that time period. An increase was also noted for wagering on Internet card games and slot machines, whereas participation in class lottery decreased. Participation in sports betting declined in the total sample, but remained stable in the subsample of recent gamblers. No changes were found for gambling-related harm in either sample. Sensitivity analyses indicated good or perfect robustness for the results on gambling behavior and gambling-related harm in both samples. Stability of findings on participation in specific gambling activities varied depending on the kind of activity.

Getting a hold of non-pathological gamblers: Which way to go?

Braun, B., Sassen, M., Kraus, L. & Bühringer, G. (2011, April). Getting a hold of non-pathological gamblers: Which way to go? Vortrag, 14th Conference of the European Association of Substance Abuse Research (EASAR), Niederpöcking.


Background. Quite an extensive body of literature exists on risk and associated factors for the development of gambling as well as on early intervention and prevention measures. However, specific guidelines are lacking on how to reach non-pathological gamblers (NPG), i.e. gamblers with potential gambling-related harm below the threshold of pathology. Objective. The aim of our study is to elaborate different strategies of approaching NPG as well as establishing and maintaining contact in order to be able to provide selective and indicated measures of prevention. Method. Based on a literature search and expert interviews, a framework on how to reach NPG is proposed comprising (1) means of communication, (2) target groups to address, and (3) steps of approach including both recruiting, i.e. a) recognition and b) motivation of NPG, as well as preventing, i.e. application of selective and indicative prevention measures. With regard to recognition of NPG, all proposed target groups, NPG themselves, important others, gambling service providers, and bank employees are addressed. The aim of motivating NPG to reflect on and potentially change their gambling behaviour is based on social marketing. Within this concept, differential needs and functionalities of gambling have to be identified and addressed by motivating messages. Concerning preventing, possible selective and indicative prevention measures are being suggested. A practical example of applying the heuristic framework is presented. It will be enhanced in the future to allow for a pilot trial testing different strategies to approach NPG. Expected Results. Considering differential needs and functionalities of gambling as well as presenting low threshold, e.g. online, offers for NPG seems to be a promising way in getting a hold of NPG which is a necessary prerequisite in order to implement selective and indicative prevention measures.

Weitere Vorträge

Braun, B., Sassen, M., Kraus, L. & Bühringer, G. (2011, Juli). Prävention bei nicht-pathologischen Glücksspielern: Eine Frage der Erreichbarkeit. Poster Präsentation, 2. Bayerischer Fachkongress Glücksspiel "Forschung trifft Praxis", München.

 

Sassen, M., Kraus, L. & Bühringer, G. (2011, Juli). Beitrag der Psychologischen Psychotherapeuten zur Behandlung pathologischer Glücksspieler: Ergebnisse einer Pilotstudie in Bayern. Poster Präsentation, 2. Bayerischer Fachkongress Glücksspiel "Forschung trifft Praxis", München.

 

Kraus, L., Bühringer, G., Kroher, M. & Sassen, M. (2011, Februar). Studie zur Versorgungslage pathologischer Glücksspieler in Bayern: Wer nimmt Hilfe in Anspruch? Vortrag, Kompetenznetzwerktreffen, Nürnberg.

 

bis 2010

Versorgung pathologischer Glücksspieler in Bayern: Wer nimmt Hilfe in Anspruch?

Kroher, M. & Sassen, M. (2009, September). Versorgung pathologischer Glücksspieler in Bayern: Wer nimmt Hilfe in Anspruch? Poster Präsentation, 2. Deutscher Suchtkongress, Köln.

 

Ziele: Aufgrund des Glücksspielstaatsvertrags ist Glücksspiel und besonders das pathologische Glücksspiel in den Mittelpunkt des öffentlichen Interesses gerückt. Viele ambulante Suchthilfeeinrichtungen verzeichnen seit 2008 einen Anstieg an Klienten mit Glücksspielproblemen. Aus diesem Grund wurde eine Studie entwickelt, welche Spielverhalten und Persönlichkeitsmerkmale von Glücksspielern erfasst, um Impulse zur Verbesserung der Versorgungssituation in ambulanten Suchthilfeeinrichtungen zu geben. Methodisches Vorgehen: Die Studie beginnt im April 2009 und umfasst ca. 500 Klienten, die eine von über 40 teilnehmenden ambulanten Suchthilfeeinrichtungen in Bayern aufsuchen. Alle Personen mit primär glücksspielbezogenen Problemen, die eine Beratung in Anspruch nehmen und zur Studienteilnahme bereit sind, werden in die Untersuchung aufgenommen. Die Erhebung der Daten erfolgt anhand eines Klientenfragebogens sowie der regulären Dokumentation durch den Deutschen Kerndatensatz. Der Fragebogen setzt sich dabei aus dem BDI, SKID, SCL-90-R sowie Fragen zum Glücksspielverhalten und daraus resultierenden Problemen zusammen. Ergebnisse: Das Studiendesign wird vorgestellt, ebenso werden erste Ergebnisse zu Klienten- und Einrichtungseigenschaften dargestellt und diskutiert. Ausblick: Die vorliegende Studie stellt deutschlandweit die erste systematische Untersuchung von Glücksspielern in ambulanter Suchtberatung dar.

Epidemiologie pathologischen Glücksspiels. Ein methodenkritischer Überblick.

Kraus, L., Pfeiffer-Gerschel, T., Bühringer, G., Taqi, Z., Sassen, M. & Kroher, M. (2008, Juni). Epidemiologie pathologischen Glücksspiels. Ein methodenkritischer Überblick. Vortrag, 1. Deutscher Suchtkongress, Mannheim.

 

Ziele: Auf der Grundlage einer repräsentativen Bevölkerungsbefragung werden Schätzungen vorgenommen (1) für die „Bevölkerungsattraktivität“ von Glücksspielen und (2) die Prävalenz des Pathologischen Glücksspiels (PG) in Form von „Glücksspiel- und Bevölkerungsrisiken“. Methodik: Im Rahmen des Epidemiologischen Suchtsurveys 2006 wurden Daten zum Glücksspielen erhoben. Die Datenerhebung erfolgte als schriftliche Befragung bzw. telefonisches Interview (Mixed-Modus-Design). Die Stichprobe besteht aus 7.812 Respondenten im Alter zwischen 18 und 64 Jahren. Die Antwortrate beträgt 45%. Erfasst wurden Lebenszeit- und 12-Monats-Prävalenz, präferiertes Glücksspiel und die Diagnose Pathologisches Glücksspiel (DSM-IVTR). Ergebnisse: Mehr als zwei Drittel (71,5%) der 18- bis 64-jährigen Deutschen haben schon einmal gespielt, 49,4 % innerhalb der letzten 12 Monate. Bei der „Bevölkerungsattraktivität“ stehen die Spiele der Lottogruppe im Vordergrund (60,3%), mit Abstand folgen Lotterien, Sportwetten, Casinospiele, Geldspielautomaten und illegales Glücksspiel. Das höchste „Glücksspielrisiko“ zeigen Internetkartenspiele (7,0 %) und das kleine Spiel im Casino (6,7%), die geringste Gefährdung besteht durch Lotto/Toto/Keno (0,1%). Das „Bevölkerungsrisiko“ für Pathologisches Glücksspiel liegt bei knapp 0,2%, mit etwa gleich großen Anteilen für Sportwetten, Casinospiele und Geldspielautomaten (0,05-0,06%) sowie mit Abstand für Lottospiele (0,02%). Unter Berücksichtigung der Differentialdiagnose Manische Episode halbiert sich das Bevölkerungsrisiko (0,09%). Schlussfolgerungen: Die Prävalenz des Pathologischen Glücksspiels in Deutschland liegt für die erwachsene Bevölkerung im unteren Bereich europäischer Untersuchungen. Die Berücksichtigung von „Manie“ spielt für die Diagnose Pathologisches Glücksspiel eine wesentliche Rolle. Für präventive Maßnahmen sind die Unterschiede zwischen „Glücksspielrisiko“ und „Bevölkerungsrisiko“ von Bedeutung.

Weitere Vorträge

2010

 

Kroher, M., Kraus, L., Bühringer, G., Taqi, Z. & Sassen, M. (2010, September). Versorgung pathologischer Glücksspieler in Bayern: Wer nimmt Hilfe in Anspruch? Poster Präsentation, 3. Deutscher Suchtkongress, Tübingen.

 

Sassen, M., Kraus, L., Bühringer, G., Müller, S. & Kroher, M. (2010, September). Einfluss des Glücksspielstaatsvertrags auf das Glücksspielverhalten. Vortrag, 3. Deutscher Suchtkongress, Tübingen.

 

Bühringer, G., Kraus, L., Sassen, M., Kroher, M. & Taqi, Z. (2010, Juni). Pathologisches Glücksspielen - Eine Bestandsaufnahme aus epidemiologischer Sicht. Vortrag, Ambulant trifft Stationär, München.

 

Taqi, Z., Kroher, M., Sassen, M. & Kraus, L. (2010, Mai). Differences between pathological and problem gamblers with regard to gambling behavior and adverse psychological consequences. Vortrag, 13th conference of the European Association of Substance Abuse Research (EASAR), Bad Aussee, Österreich.

 

Kraus, L., Bühringer, G., Kroher, M., Sassen, M. & Taqi, Z. (2010, April). Pathologisches Glücksspielen - Eine Bestandsaufnahme aus epidemiologischer Perspektive. Vortrag, Fachtagung Spielsucht, Christian-Doppler-Klinik Salzburg, Österreich.

 

2009

 

Kroher, M. & Sassen, M. (2009, September). Versorgung pathologischer Glücksspieler in Bayern: Wer nimmt Hilfe in Anspruch? Poster Präsentation, 2. Deutscher Suchtkongress, Köln.

 

Kraus, L., Bühringer, G., Kroher, M., Sassen, M. & Taqi, Z. (2009, Juli). Versorgungsstudie - Pathologische Glücksspieler und ihre Behandlung in Bayern. Vortrag, Ein Jahr Landes-stelle Glücksspielsucht in Bayern, München.

 

Pfeiffer-Gerschel, T., Kroher, M., Kraus, L., Sassen, M. & Bühringer, G. (2009, Juni). Aktuelle Forschungsprojekte im Rahmen der Landesstelle Glücksspielsucht in Bayern. Vortrag, 14. Suchttherapietagen, Hamburg.

 

Sassen, M., Kroher, M., Taqi, Z., Pfeiffer-Gerschel, T., Bühringer, G. & Kraus, L. (2009, Mai). Prevalence estimates of pathological gambling are hardly comparable: methodological considerations. Vortrag, 12h conference of the European Association of Substance Abuse Research (EASAR), Mátraháza, Ungarn.

 

Kroher, M., Sassen, M., Taqi, Z., Pfeiffer-Gerschel, T., Bühringer, G. & Kraus, L. (2009, Mai). Do drug help services meet the needs of problem gamblers? Vortrag, 12h conference of the European Association of Substance Abuse Research (EASAR), Mátraháza, Ungarn.

 

2008

 

Kraus, L., Pfeiffer-Gerschel, T., Bühringer, G., Sassen, M., Taqi, Z. & Kroher, M. (2008, Dezember). Umfang und Gebrauchsmuster des Glücksspiels: ein Überblick zum Status quo. Vortrag, Symposium „Glücksspielsucht - aktueller Stand und Wissen" der Landesstelle Glücksspielsucht, München.

 

Bühringer, G., Kraus, L., Pfeiffer-Gerschel, T. & Sassen, M. (2008, September). Pathologisches Glücksspiel: Spiel- und Bevölkerungsrisiken in Deutschland und Sachsen. Vortrag, Fachtagung Prävention von Glücksspielsucht in Sachsen, Dresden.

 

 

Bühringer, G., Goschke, T., Sassen, M., Taqi, Z. & Kräplin, A. (2008, September). Wissenschaftlicher Kenntnisstand zum Pathologischen Glücksspiel - Konsequenzen für die Praxis. Vortrag, 13. Tübinger Suchttherapietage, Tübingen.

 

Bühringer, G. (2008, Juni). Einflussfaktoren bei der Entwicklung Pathologischen Glücksspielens: Bausteine eines komplexen Puzzles. Vortrag, AMA Jahrestagung, Berlin.

 

Materialien

Über das Bestellsystem der Landestelle Glücksspielsucht in Bayern können alle derzeit hier verzeichneten und lieferbaren Medien und Materialien bestellt werden. Abgabe und Versand der Materialien erfolgen innerhalb Bayerns in der Regel kostenlos. Bei Bestellung größerer Mengen behalten wir uns im Einzelfall eine Entscheidung über die mögliche Stückzahl vor. 

Außerhalb Bayerns können Materialien an Personen und Einrichtungen nur nach Absprache geliefert werden. 

 

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